Szeretettel köszöntelek a Érdekességek a világból klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Csak egy kattintás és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Érdekességek a világból klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Érdekességek a világból klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Csak egy kattintás és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Érdekességek a világból klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Érdekességek a világból klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Csak egy kattintás és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Érdekességek a világból klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Érdekességek a világból klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Csak egy kattintás és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Érdekességek a világból klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Öt környezeti katasztrófa.
Úgy tűnik, hónapok küzdelme után végre sikerül lezárni a Deepwater Horizon fúrótorony felrobbanása óta a Mexikói-öböl vizét nyersolajjal szennyező kitörést. A BP-t a csőd szélére sodró balesettel hetek óta tele a média, nincs olyan nap, hogy a híradók ne számolnának be az újabb fejleményekről. A világon azonban az olajfolt mellett éppen most is zajlanak legalább ekkora, vagy akár még nagyobb környezeti károkkal járó katasztrófák, amelyek kellően távol vannak Amerikától és Nyugat-Európától ahhoz, hogy ne üssék meg a média ingerküszöbét. A Foreign Policy ezekből gyűjtötte össze az öt legsúlyosabbat.
A nigériai olajszivárgás
Nigéria gazdasága a hetvenes évek óta gyakorlatilag a nyersolajra épül. Az ország exportjának 98, az állami bevételek 83 százalékát az olaj adja. Az olcsó munkaerő és az óriási tartalékok miatt az összes nagy nyugati olajcég jelen van az országban, csak az Exxon Mobile és a Chevron 7 milliárd dollárt fektetett be a nigériai olajiparba. A helyi olajvezetékek és fúrótornyok állapota és biztonsága azonban borzasztó. A vezetékek nagy része már negyvenéves és erősen korrodálódott. Az olajcégek rendszeresen arra hivatkoznak, hogy tolvajok fúrják meg a vezetékeiket és ebből lesz aztán szivárgás, tűzvész, és olykor több száz áldozattal járó robbanás a helyi szervezetek és a WWF szerint viszont a nagy cégek egyszerűen spórolnak a biztonságon és a környezetvédelmen.
A Niger folyó torkolatvidékén, a legjobb olajlelőhelyeken jelenleg is kétezer helyen szivárog a nyersolaj és szennyezi a környezetet, van, ahol több évtizede. A szivárgó vezetékek és kutak közel fele a Shell tulajdonában van. Egyes számítások szerint a hatvanas évek óta több mint kétmilliárd liter nyersolaj került a nigériai folyókba és a termőföldbe, ami nagyjából annyi, mintha minden egyes évben megtörtént volna az Exxon Valdez katasztrófája. És a helyzet egyre csak romlik, ahogy az olajcégek a Niger deltájától egyre inkább a szárazföld belseje felé, nehéz és gyengén felderített terepre terjesztik ki a fúrásokat.
Kínai szénbányatüzek
Kína messze a világ legnagyobb széntermelője, a bányáiból több szenet hoznak fel, mint a ranglistán utána következő öt országban (USA, India, Ausztrália, Dél-Afrika, Oroszország) összesen. Itt a legnagyobb a szénfogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás is. Naponta átlagosan 13 kínai bányász hal meg balesetekben, ezek közül a legsúlyosabbak a bányatüzek. Az elavult technológiák, gyújtogatás vagy balesetek miatt kitört tüzekben elégett szén mennyiségét évi 20 és 200 millió tonna közé teszik. Egyes számítások szerint ezek a tüzek felelősek a világ szén-dioxid-kibocsátásának 2-3 százalékáért.
Egy szénbányatüzet nagyon nehéz eloltani, és ha a tűz kap oxigén utánpótlást, akár évekig is ég, vagy éppen csak parázslik a szén a föld mélyén. Egy 2008-as felmérés 62, éppen égő bányáról számolt be az ország fő szénlelőhelyén, a mongol határ mellett húzódó, több mint négyezer kilométeres sávban.
Erdőirtás Haitin. Haiti rendszeresen természeti katasztrófák miatt kerül be a hírekbe. Csak az elmúlt pár hónapban voltföldrengés, sárlavina, hurrikán, és árvíz. Az ország a Karib tengeri Hispaniola sziget nyugati felén terül el, a sziget másik fele a Dominikai Köztársasághoz tartozik, ahol ugyanolyan a klíma, a földrajzi viszonyok, ezek a katasztrófák mégsem szednek százezernyi áldozatot, mint Haitin. Ennek oka a világtörténelem egyik legsúlyosabb erdőirtása, ami gyakorlatilag akkor kezdődött, amikor 1492-ben Kolumbusz felfedezte a szigetet, és mára a sziget haiti oldalán szinte az utolsó fáig kiirtott minden erdőt.
A NASA műholdfelvételein
élesen látszik az országhatár: a dominikai rész zöld, a haiti kopár
szürkésbarna. Az egykori erdős területek két százalékán maradt
növényzet, ahonnan máig évi harmincmillió fát vágnak ki, az újraültetés
pedig minimális (bár a januári földrengés után talán elindul valami az ENSZ támogatásával).
Az
erdőirtás fő célja a f*szén termelése, ezt Dominikában már egy ideje
betiltották, Haiti viszont az energiaszükségletének nyolcvan százalékát
ebből a forrásból elégíti ki. A növényzet nélkül a talajra lecsap az
erózió, és a térségben egyébként szokványos hurrikánok és kisebb
földmozgások halálos földcsuszamlásokat és sárlavinákat indítanak el.
Az Aral-tó eltűnése
(tudom, erről már szóltam korábban)
Az Aral-tó Kazahsztán és Üzbegisztán határán helyezkedik el. Az 1960-as évekig a világ negyedik legnagyobb tava volt 68 ezer négyzetkilométeres vízfelszínével, majd ötven év alatt szinte teljesen eltűnt, mára két, egyenként 3000-3500 négyzetkilométeres tó maradt csak a helyén. A halászfalvakból a sivatag közepén álló kísértetvárosok lettek, a maradék víz drasztikusan megemelkedett sótartalma miatt a tóban élő állatfajok kipusztultak.
Mindennek
oka az egykori szovjet vezetés döntése volt, ami az üzbegisztáni
textilipar felvirágoztatására 45 gátat épített az Aralt tápláló
folyókra, és az ipar igényeinek kiszolgálására 32 ezer kilométernyi
csatornahálózaton át szivattyúzta ki a vizet a vízgyűjtő területéről a
gyapotföldek öntözésére. Három évtizedig szinte semmilyen látványos
hatása nem volt a természet kizsigerelésének, aztán 1989 és 2007 között
összeomlott az ökoszisztéma, és elpárolgott a tó.
A környéken élők legnagyobb problémája jelenleg
az ivóvíz hiánya, ugyanis a maradék édesvízkészlet és a termőföld
súlyosan szennyezett a gyapotföldeken évtizedekig használt
rovarirtószerekkel. Az egykori tófenékről a szél évente 75 millió
tonna, sóval és mérgező vegyületekkel kevert port fúj szét egész
Közép-Ázsiában.
A nagy csendes-óceáni szemétfolt
Valahol
a Csendes-óceán északi részén úszik a víz felszínén a becslések
szerint százmillió tonna, javarészt műanyag hulladékból álló szemétfolt.
A szeméttenger nem egybefüggő sziget, hanem nagyjából harmincméteres
mélységig a vízben kisebb-nagyobb sűrűséggel lebegő műanyag flakonok,
nejlonzacskók és az ezek lassú bomlásából keletkező, pár grammos
hulladékdarabkák összessége.
A hulladék átlagos sűrűségét
négyzetkilométerenként 334 ezer, összesen 5 és fél kilónyi
műanyagdarabkára teszik, így a szemétfolt csak a legsűrűbb részein
látható szabad szemmel, ahol a bomlási folyamat elején járó friss
hulladék található. Optimista becslések szerint a folt mérete 700 ezer
négyzetkilométer (ez hét Magyarországnak felel meg), a pesszimisták
szerint 15 millió is lehet (ez Ausztrália duplája). A folt létezését
már a nyolcvanas években megjósolták, de csak 1997-ben fedezték fel, és
azóta is elég hézagosak az ismereteink róla.
Azt mindenesetre tudjuk, hogyan alakult ki: az észak-csendes-óceáni áramlat, ami az Egyenlítő mentén halad a mexikói partoktól Indonéziáig, aztán északra fordul, elmegy egészen Japánig, majd visszakanyarodik Észak-Amerika felé, és az egész nyugati partvonal mellett végighalad. Az áramlat felszedi Kelet-Ázsia és az amerikai nyugati part, plusz a csendes-óceáni szigetvilág és az óceánon járó hajók összes, vízbe szórt szemetét. Becslések szerint évente százezer tengeri állat és egymillió madár pusztul bele abba, hogy a szemétfoltból eszik.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Angkor
Lina Medina, a világ legfiatalabb anyukája, ma már 76 éves
Ganzfeld-kísérletek
A tűzönjárás rejtéjei