Szeretettel köszöntelek a Érdekességek a világból klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Csak egy kattintás és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Érdekességek a világból klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Érdekességek a világból klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Csak egy kattintás és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Érdekességek a világból klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Érdekességek a világból klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Csak egy kattintás és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Érdekességek a világból klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Érdekességek a világból klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Csak egy kattintás és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Érdekességek a világból klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 híres magyar találmány III.
Greguss Pál találmánya.
2003-ban,
életének 82. évében elhunyt Greguss Pál NASA-díjas biofizikus,
nyugalmazott egyetemi tanár, az űrkutatás, az optika és a holográfia
nemzetközileg elismert tudósa. A család tájékoztatása szerint Greguss
Pált egy baleset következményeként érte a halál.
Az idős tudós egy héttel ezelőtt szenvedett kulcscsont- és többszörös
bordatörést Budapesten, amikor a tömeg lesodorta egy villamos
lépcsőjéről. Az orvosok egy alkalommal még vissza tudták hozni a
klinikai halál állapotából, ám szerdán már nem sikerült megmenteniük az
életét.
A tudós 1921. június 9-én született Budapesten. Vegyészmérnöki
tanulmányai után a Magyar Általános Kőszénbánya Rt.-nél, majd 1946-ban a
Tatabányai Állami Gimnázium tanáraként dolgozott. Később az Eötvös
Loránd Tudományegyetem tanársegéde, a Magyar Tudományos Akadémia
Központi Fizikai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, 1976-tól tíz
éven át a Budapesti Műszaki Egyetem Alkalmazott Biofizikai
Laboratóriumának igazgatója volt. Ezt követően a Finommechanikai -
Optikai Intézet, illetve a Budapesti Műszaki Egyetem tudományos
tanácsadójaként tevékenykedett.
Greguss Pál több éven át a New York-i Orvostudományi Főiskola, illetve a
Darmstadti Műszaki Főiskola vendégprofesszora volt. A tudós részt vett
egy Mars-jármű tervezésében, nevéhez fűződik az első
ultrahang-hologramok megalkotása, továbbá a 360 fokos szögben látó
PAL-lencse (Panoramic Annular Lens) kifejlesztése, amelyet 1984-ben
kezdtek alkalmazni az amerikai űrkutatásban. Utóbbi fejlesztése
hasznosításáért az amerikai űrkutatási hivataltól 1989-ben NASA-díjat
kapott. Greguss Pált 1996-ban Genius feltalálói Oscar-díjjal, 1998-ban
Genius feltalálói olimpiai aranyéremmel, 1999-ben Jedlik Ányos-díjjal
tüntették ki. Öt könyvet, több könyvfejezetet és mintegy 350 tudományos
közleményt írt.
42. Porlasztó (karburátor).
Bánki Donát (Bánk, 1859. június 6. – Budapest, 1922. augusztus 1)
és Csonka János (Szeged, 1852. január 22. – Budapest, 1939. október 27.)
találmánya
A karburátor, más néven gázosító - a köznyelvben általában porlasztónak
nevezik - Otto-motorok által igényelt levegő-üzemanyag keverék
előállítására szolgáló szerkezet. A karburátort 1893-ban Bánki Donát és
Csonka János találta fel. Kisebb, egyszerűbb motorokon és
motorkerékpárokon ma is meg lehet még találni, de a gépkocsiknál
gyakorlatilag az üzemanyag befecskendezés - melyet az 1950-es évek óta
sikerült kereskedelmileg elfogadtatni - teljesen kiszorította.
Motorkerékpárokon most is általánosan elterjedtek olcsóságuk és
egyszerűségük miatt, és mert a befecskendező rendszer áramellátása nem
mindig biztosítható egyszerűen.
A többhengeres motorok is általában egy porlasztóval rendelkeznek, de vannak kivételek.
43. Wolframszálas izzó.
Just Sándor (1872 – 1937), Hanaman Ferenc (Drenovce, 1878. június 30. – Zágráb, 1941. január 23.) és Bródi Imre Gyula, 1891. december 23. – Mühldorf, 1944. december 20.) találmánya.
Edison izzója még szénszállal készült, ám az nagyon rövid élettartammal bírt.
44. Hafnium, valamint az izotópok alkalmazása.
Hevesy György (született Bischitz György, Budapest, 1885. augusztus 1. – Freiburg im Breisgau, 1966. július 5.) Nobel-díjas magyar vegyész
találmánya.
Kifejlesztett
egy radioaktív jelző módszert, amellyel kémiai folyamatokat lehet
tanulmányozni: például állatok metabolizmusát. „Nobel díjat” kapott
ezért a találmányáért.
45. Atomreaktor.
Szilárd Leó (Budapest, Terézváros, 1898. február 11.[1] – La Jolla, Kalifornia, USA, 1964. május 30.)
találmánya.
Magyar származású fizikus. Az első, aki felismerte, hogy nukleáris láncreakció (és az atombomba) létrehozható.
46. Atombomba.
Szilárd Leó, Wigner Jenő,
Teller Ede, Neumann János, és még sokan mások, más nemzetbeliek... találmánya.
47. Hidrogénbomba.
Teller Ede (Budapest, 1908. január 15. – Stanford, Kalifornia, 2003. szeptember 9.)
találmánya.
Magyar–amerikai atomfizikus, aki élete jelentős részét az Amerikai Egyesült Államokban élte le és sikereit is főként ott érte el. Legismertebb a hidrogénbomba kutatásokban való aktív részvétele ezért, mint „a hidrogénbomba atyja” vált közismertté.
48. Az első magyar részecskegyorsító.
Simonyi Károly (Egyházasfalu, 1916. október 18. – 2001. október 9. mérnök, fizikus, kiemelkedő tudós-tanár. Charles Simonyi édesapja. Charles Simonyit a korábbi részben a Word és az Excel fejlesztőjeként említettem. Illetve ő az első magyar származású űrturista)
találmánya.
1940-ben
a Műegyetemen gépészmérnöki, a Pécsi Tudományegyetemen jogi diplomát
szerzett. 1940-től a Műegyetem Bay Zoltán vezette atomfizika tanszékének
tanársegédje. A világháború alatt amerikai, majd szovjet hadifogságba
esett.
1946-ban részt vett a Bay által vezetett Hold-radarkísérletben.
1948-ban a Műegyetem soproni fizika-elektrotechnika tanszékére került,
ahol a megépítette az első magyar magfizikai részecskegyorsítót, egy Van
de Graaff rendszerű 1 MeV-osat. Ezért 1952-ben Kossuth-díjat kapott.
49. Galamb József
(Makó,
1881. február 3. – Detroit, 1955. december 4.) konstruktőr, a Ford
Motor Company tervezője, a Ford T-modell egyik megalkotója. A Ford Motor
Companynál 1905. december 11-én kezdett dolgozni, mint műszaki rajzoló.
Ekkoriban a cég szinte semmit sem gyártott önállóan; az alkatrészeket a
Dodge Brothers szállította. Áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét,
majd a gyár főkonstruktőre lett. A szintén magyar Farkas Jenővel és az
amerikai Childe Wills-szel együtt ő alkotta meg a híres Ford T-modell
alkatrészeinek tervét. Ez egy egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható
autó volt. A szerkezeti tervek elkészítése során jelentős műszaki
újításokat alkalmazott. Az ő találmánya volt az elsőként a T-modellnél
alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor.
1913-ban Galamb vezetésével áttértek a mozgó összeszerelő szalagon
történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell
a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, közel 15 és fél
millió darab készült belőle. 2000-ben 100 000 működőképes darab volt
fellelhető a világon.
50. Diesel- és gázturbina.
Jendrassik György (Budapest, 1898. máj. 13. – London, 1954. febr. 8.)
találmánya.
Széchenyi-díjas
magyar gépészmérnök. A dízelmotorok és gázturbinák fejlesztése terén
ért el kimagasló eredményeket. 1936-ban létrehozta a
Találmánykifejlesztő és Értékesítő Kft.-t, amely állami támogatást is
kapott az 1937-ben kezdett gázturbina-kísérletekhez, melyet 1938 végére
siker koronázott: megszületett a világ első önálló tüzelőtérrel
rendelkező kis gázturbinája, 100 LE-s teljesítménnyel és 21,2%-os
gazdasági hatásfokkal.
51. A Föld „geoid" alakjának meghatározása.
(Zalaegerszeg,
1929. február 21. – Párizs, 1965. április 21.) magyar matematikus,
fizikus, csillagász, égi mechanikus. találmánya. Számításainak célja a
Föld alakjának pontos meghatározása volt. Az régóta ismert volt, hogy a
Föld alakja közelítőleg forgási ellipszoid, ő viszont a műholdak
mozgásának megfigyelt adataiból kiszámította az ettől való eltéréseket.
Az égi mechanika klasszikus feladatában a tömegeloszlást ismerve kell a
hold pályáját meghatározni; ennek ő a fordítottját oldotta meg. A
számításban harmonikus közelítést alkalmazott, vagyis a Föld gravitációs
terét összerakta gravitációs monopólusból, dipolból, kvadrupolból stb;
az így kiszámított alak nem a Föld valódi alakja, hanem csak a
gravitációs hatása egyezik meg azzal. Kiderült, hogy az Egyenlítő alakja
nem pontosan kör, hanem mintegy négyszáz méternyire eltér attól. Ezen
eredménye nagyságrendekkel pontosabb volt minden korábbi becslésnél.
Az 1961. június 1-jén hivatalosan is bejelenti a Föld alakjának és
felszíni pontjainak pontos meghatározására vonatkozó számításait,
mellyel a tudományos érdeklődés középpontjába került, szinte egyik
napról a másikra világhírű lett. Sorra kapta meghívásait, előadásokat
tartott szerte a világon. Továbbra is sokat dolgozott, elvállalta egy
mesterséges holdak mozgásáról szóló egyetemi tankönyv megírását, s
közben előadásokat tartott a Harvard Egyetemen. Érdemei elismeréseképpen
a Nemzeti Űrhajózási Hivatal (NASA) tudományos főmunkatársa lett. 1965
áprilisában Párizsba utazott egy műholdas geodéziai szimpóziumra. Egy
reggel hiába várták: 1965. április 21-én este szállodai szobájában
szívroham végzett vele, 36 éves volt ekkor. Cambridge-ben temették el
április 28-án.
52. Gombfoci.
Az
1910-es években magyarok találták ki. Jelenlegi adataink szerint
nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a gombfoci magyar találmány. Már az
1910-es évekből is vannak információink arról, hogy Magyarországon
gombfociztak! Egy 25 évvel ezelőtt kiadott regény írója szerint 1911-ben
már nagy gombfoci élet volt Budapesten. Néhány évvel ezelőtt pedig
sikerült felkutatni egy igen idős bácsit, aki a bátyja 1918-ban vont be
egy baráti társaságba, ahol ő már játszott. Ez a társaság egyébként
többet jelent számunkra egy régi baráti körnél. Ők alkották meg később
Magyarországon, majd világszerte elfogadott játékszabály legfontosabb
elemét a passzolási szabályt, amit szektor szabálynak neveztek el.
Valószínűsíthető, hogy a gombfoci a labdarúgás magyarországi
megjelenésével és elterjedésével párhuzamosan alakult ki, vált
népszerűvé elsősorban a városi gyerekek körében.
53. Kéregöntésű, rovátkolt hengerekkel dolgozó hengerszék.
Mechwart András (Schweinfurt, 1834. december 6. – Budapest, 1907. június 14.)
találmánya.
Gépészmérnök, a magyarországi villamos ipar elindítója. Vállalatigazgatóként és feltalálóként is kiemelkedő szerepet játszott abban, hogy a 19. század utolsó harmadában a magyar gép- és villamos gépipar jelentette a világszínvonalat. 1874-ben találta fel a kéregöntésű, rovátkolt hengerekkel dolgozó hengerszéket és ezzel a magyar malomipar aranykorát alapozta meg.Találmányai közé tartozik a gőzüzemű illetve petróleumüzemű szántógép is (1896).
54. Acélrugó.
Minden
lovaskocsi, hintó, vasúti-, személy- és teherkocsi ezzel van
felszerelve. Ilyen acélrugós járművet a 15. században készítettek
először a Komárom megyei KOCS községben. Innen a magyar kocsi elnevezés,
ami más nyelvekbe is átment:Kutsche (német), coach (angol), coche
(francia és spanyol), stb.
55. Tarhonya.
Bőrzacskóban
vitte magával a hadba induló magyar katona. Bőrzacskóban őrzött
húsporral együtt felfőzte. Ez volt a titka a gyors közlekedésüknek, és
sok katonai sikerüknek.
56. Arteriográf
Dr. Illyés Miklós
találmánya.
Az
arteriográf egy új orvosi diagnosztikai eszköz, amelyet dr. Illyés
Miklós orvos talált fel, és szabadalmaztatott a Nemzeti Kutatási és
Fejlesztési Programok keretében. A készülék kifejlesztésében részt vett a
Magyar Tudományos Akadémia, a Semmelweis Orvostudományi Egyetem és a
Szent Imre kórház. Az arteriográfot először 2004 áprilisában mutatták be
egy magyar, majd egy luxembourgi gyógyászati szakkiállításon.
A mérés alapján meg lehet állapítani, hogy milyen mértékű
érelmeszesedés alakult ki a páciensnél. A feltaláló szerint az
arteriográf már akkor megállapítja az érelmeszesedés kialakulását,
amikor a páciensnek még egyáltalán nincs panasza. Épp ezért javasolja a
készülék alkalmazását szűrővizsgálatok végzésére.
57. Heller – Forgó légkondenzációs hűtőtorony.
Heller László (Nagyvárad, 1907. augusztus 6. – Budapest, 1980. november 8.) Magyar gépészmérnök, egyetemi tanár.
Középiskolai tanulmányait Budapesten végezte, majd 1931-ben a zürichi
Eidgenössische Technische Hochschule hallgatójaként gépészmérnöki
oklevelet szerzett. Utána 2 évig a zürichi műegyetem egyik tanszékén a
szilárdságtan speciális területeit tanulmányozta kutatóként. Hazatérve
önálló mérnöki tervezői-tanácsadói tevékenységet folytatott. Az 1940-es
években dolgozta ki az erőművek víz nélkül, levegővel történő hűtésére a
"Heller-System" néven, azóta világszerte ismertté vált eljárást. A
rendszerben alkalmazott speciális, ún. apróbordás alumínium hőcserélő a
Forgó-féle hőcserélő - amely olcsón és viszonylag kis méretek mellett
tudja átvinni a hűtendő meleg víz hőenergiáját a hűtő levegőbe - Heller
zürichi évfolyamtársa, barátja és munkatársa, Forgó László munkája.
(Ezért szokták esetenként Heller-Forgó rendszert említeni.), és Forgó
László
(Budapest, 1907. május 5. – Budapest, 1985. június 24.) Kossuth-díjas
(1952) magyar gépészmérnök, a Magyar Tudományos Akadémia tagja. A
zürichi Eidgenössische Technische Hochschule műszaki egyetemen tanult.
1929-ben gépészmérnöki diplomát szerzett. 1929-1931 között itt tanított.
Hazatérve a Magyar Radiátorgyár Rt. fejlesztő mérnöke lett. Itt
dolgozott 18 évig (1930-1948), főként hőtechnikai gépek és berendezések
műszaki fejlesztésén. Első találmányai is itt születtek: az "Invert
rostély" című tüzeléstechnikai találmánya magyar és amerikai, a
"Sterilizátor" című találmánya magyar és német védelmet nyert. Ezután az
Iparügyi Minisztériumba került, majd a Hőtechnikai Kutatóintézet
igazgatóhelyettese lett 1951-1953 között. Itt fejlesztette ki nagy
jelentőségű találmányát, az ún. "apróbordás hőcserélőt" és az ehhez
szükséges gyártástechnológia kidolgozásában is fontos szerepet játszott.
- találmánya.
58. Tellúr.
Reichensteini Müller Ferenc József báró
(Poysdorf, 1742. október 4. – Bécs, 1825. október 12.) osztrák
származású kémikus és mineralógus, a tellúr felfedezője. 1783-ban
észrevette, hogy egyes erdélyi arany- és ezüstércek azért kohósíthatók
nehezen, mert egy új, addig ismeretlen elem van bennük, az elemet ekkor
metallum problematicum-nak, azaz rejtélyes ércnek nevezte el. Ez az új,
addig még ismeretlen elem a tellúr volt.[1] Felfedezését Klaproth
berlini vegyész megerősítette, ő nevezte el az új elemet tellúrnak.
1788-ban II. József az összes erdélyi bányának az igazgatójává nevezte
ki, majd 1795-ben erdélyi nemességet adományozott neki von Reichenstein
előnévvel. 1798-ban a Bécsben székelő erdélyi főbányahivatal igazgatója
lett, innen ment nyugdíjba, 1820-ban melynek alkalmából Szent
István-renddel és a vele járó bárói címmel tüntették ki érdemeiért. A
tellúr az úgynevezett félfémek csoportjába tartozó kémiai elem. A
periódusos rendszerben az oxigén oszlopában található, a kén és a szelén
alatt. Ötvözőnek használják tengeralatti ólomkábelekben, egyes
zománcoknál, újabban a hűtőgépek alkatrészeiben. A fentiek szerint nem
magyar a feltaláló, de a magyar vonatkozások miatt nem töröltem ki.
59. Szegedi katicabogár.
Muszka Dániel.
1957-ben
a szegedi egyetemen Muszka Dániel tervezte és építette meg a szegedi
katicabogarat. A bogár maga egy kibernetikus gép, az első magyar
műállat, az informatika első hazai ujjlenyomata. A szerkezet a feltétlen
és a feltételes reflexek modellezésére szolgál, az egyetem Lélektani
Intézete által megadott program szerint működik. A megépítésekor
kitűzött cél a fototropizmus, a kondicionálhatóság, és egy védekező,
feltétlen reflex gépi rekonstruálása volt. Felépítését tekintve a
műállat a következőképpen néz ki: 60 cm hosszú, 40 cm széles, 25 cm
magas gépben a stilizált, hétpettyes külső héj alatt kap helyet az
elektronika, a mozgást 3 darab gumikerék segíti. Belső szerkezete
elektroncsövekből, germániumdiódákból, fotocellákból, jelfogókból,
elektromotorokból és mikrofonból áll, a 220 V-os áramot hálózati kábelen
keresztül kapja. A korabeli kiviteli nehézségek miatt Muszka Dániel az
áramforrást nem tudta beépíteni a modellbe. A szegedi katicabogár
jelenleg is működőképes gép, a szegedi Fekete Házban és a Budapesti
Műszaki Múzeumban tekinthető meg. További információ a
"http://www.infmuz.hu" címen.
60. Helikopter.
Asbóth Oszkár (Pankota, 1891. március 31. – Budapest, 1960. február 27.)
magyar mérnök, helikopter konstruktőr.
…1916-tól tervbe vették, hogy az ellenségek megfigyelésére használatos
léggömböket a helikopterek fejlesztésén fáradozó magyar mérnökcsoport
Kármán Tódor és Zsurovecz Vilmos által fejlesztett repülő
alkalmatosságok váltsák fel. Az első magyar katonai pilóta Petróczy
ezredessel kiegészült trió nevének kezdőbetűiből kapta a tervezett típus
a PKZ jelölést. A helikopter működéséhez nélkülözhetetlen
emelőlégcsavar vagy propeller megtervezése és elkészítése Asbóth
feladata volt.
Az egyik mai tv csatorna minapi híre szerint az Asbóth által tervezett
légcsavarral csak fel és leszállni lehetettt. Instabil volt, mert még a
rotorszárnyakat nem lehetett a megfelelő szögben állítani.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Két Nobel-díjat is eltüntetett egy magyar kutató.
15 híres magyar találmány II.
15 híres magyar találmány
Sosem volt elveszett város Machu Picchu